مقالات شومیز

بهترین جنس پارچه برای دوخت لباس کدام است؟

بهترین جنس پارچه برای دوخت لباس

انتخاب بهترین پارچه برای دوخت لباس در هنگام خرید کار آسانی نیست و باید در مورد برخی جزئیات پارچه ها اطلاعات کافی داشته باشیم. در واقع هنگام انتخاب پارچه اگر شناختی از آن نداشته باشید، کار برایتان ریسک پذیر خواهد بود زیرا در نهایت بعد از طراحی لباس و دوخت آن در مرحله پایانی، ممکن است آن چیزی را که انتظار داشتید نبینید. در این مقاله از پوشاک کارل درباره بهترین جنس پارچه برای دوخت پوشاک صحبت می کنیم که می تواند با بالا بردن اطلاعات شما، تجربه خرید لذت بخشی را برای شما رقم بزند.

اهمیت انتخاب پارچه مناسب برای دوخت

ابتدا باید دقت داشته باشید که اصلا خرید پارچه از فروشگاه های ارزان قیمت توصیه نمی شود، زیرا در ازای پرداخت کم ترین بها برای پارچه، نباید انتظار بهترین کیفیت را داشته باشید. انتخاب پارچه مناسب دوخت از این جهت اهمیت دارد که اگر پارچه ای که برای دوخت لباس انتخاب می کنید مناسب آن لباس نباشد، اصلا نتیجه مورد انتظار را نمی دهد و آن چیزی که شما می خواستید و در نظر داشتید حاصل نمی شود. در این صورت شما وقت و هزینه خود را از دست داده اید و در آخر ناراضی هستید. هر نوع پارچه که از مواد طبیعی یا مصنوعی بدست می آید، متناسب با وضعیت آب و هوایی، نوع پوشش، طراحی لباس و چمدین آیتم دیگر کاربرد متفاوتی دارد.

بهترین جنس پارچه برای پوشاک

بهترین انواع پارچه برای دوخت پوشاک مختلف را می توان از 2 منظر دسته بندی کرد: نوع مواد تشکیل دهنده و بافت پارچه. با پیشرفت صنعت نساجی که در سایه رشد خارق العاده مهندسی پلیمر بدست آمده، دیگر نه پارچه های مصنوعی ضرر های سابق را دارند و مانند الیاف اکریلیک سرطان زا بودن آن مطرح است و نه از سوی دیگر به علت مسائل زیست محیطی می توان الزاما روی پارچه صد در صد گیاهی و حیوانی در مقیاس وسیع حساب باز کرد. بهترین پارچه ها در قرن بیست و یکم، انواعی هستند که از ترکیب الیاف مصنوعی مدرن و طبیعی با نسبت مهندسی شده بدست آمده اند. در این قسمت به معرفی پارچه نخ پنبه، پارچه کتان، پارچه ابریشم، پارچه پوپلین و پارچه پنبه چاپی می پردازیم.

پارچه نخ پنبه

در پارچه های نخ پنبه از الیاف طبیعی نخ استفاده شده است و لباس های نخ پنبه ای به دلیل وجود منافذ ری در الیاف آن ها رطوبت بدن را تنظیم کرده و موجب تنفس آسان پوست بدن می شود. به همین دلیل در این لباس ها کم تر عرق می کنید و همین ویژگی باعث شده که این نوع پارچه کاربرد فراوانی در لباس های تابستانه، لباس های ورزشی و لباس راحتی داشته باشد. اگر پوست حساسی دارید، استفاده از لباس نخ پنبه ای به شما توصیه می شود.

پارچه کتان

پارچه کتان از الیاف گیاه کتان تهیه می شود و این پارچه قابلیت جذب آب بالایی دارد و خنک است. این پارچه می تواند بسته به فصل مورد استفاده ضخیم یا نازک باشد. پارچه کتان از نظر خصوصیات مانند پنبه است. این پارچه سطحی صاف و درخشنده داشته و زود تر از پنبه تمیز می شود و به اندازه پارچه های پنبه ای آب را جذب می کند، اما زودتر خشک می شود و به همین دلیل حوله های کتانی بهتر از پنبه ای می باشد. محصولات ساخته شده از کتان عبارتند از: پیش بند، کیف، انواع حوله، دستمال سفره، ملحفه، رومیزی، پوشش صندلی، انواع لباس زنانه و مردانه.

 پارچه ابریشم

نخ های ابریشم طبیعی حاصل از کرم ابریشم با ساختاری پروتئینی، از دیرباز د صنعت نساجی مورد استفاده قرار می گرفت و برای تولید البسه و پارچه ابریشم زینتی بکار می رفت. این نخ پس از تولید و عرضه الیاف ساخته شده توسط بشر طی سالیان گذشته، در حال تغییر کاربری است. امروزه نخ های پلی استر با درخشندگی زیاد تحت عنوان ابریشم منوعی در تولید البسه و انواع کفپوش های ابریشم مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله مزایای این پارچه می توان به خنک کننده بدن، جوان و درخشان کننده پوست، خواب بهتر، کاهش علائم آلرژی و حساسیت و کاهش اگزما و خارش پوستی اشاره کرد.

پارچه پوپلین

پوپلین پارچه ای ماندگار، نرم و لطیف است که بافت یکدست و ساده دارد. در اصل پوپلین به پارچه ای با بافت محکم و متراکم اشاره دارد. الیاف مورد استفاده در این نوع پارچه اکثرا پنبه هستند اما الیاف آن می تواند از ابریشم یا پشم هم باشد. این پارچه معمولا برای دوخت شومیز و پیراهن بسیار محبوب و مناسب است. پوپلین انواع مختلفی دارد و پوپلین پنبه ای محبوب ترین در این دسته پارچه است. پارچه ماهوت بسیار شبیه پوپلین است و گاها باهم اشتباه گرفته می شود.

پارچه پنبه چاپی

در واقع به پارچه هایی که چاپ روی آن اجرا شده است، پارچه های چاپی می گویند. پارچه های چاپی انواع مختلفی دارند که این به عوامل نوع چاپ، نوع پارچه، طرح روی پارچه و… بستگی دارد. پارچه های پنبه ای پارچه هایی هستند که الیاف آن ها طبیعی بوده و بسیار مناسب فصل هی تابستان و بهار می باشند و از خنکی و لطافت بسیار خوبی برخوردارند؛ اما پارچه پنبه چاپی همان پارچه پنبه ای است که چاپ روی آن انجام شده است. چاپ روی پارچه پنبه ای به 3 صورت انجام می شود: چاپ با دستگاه کارتر، چاپ دیجیتالی و چاپ لیبلی.

نتیجه گیری

انسان از گذشته تا به امروز از پارچه برای دوخت و تولید پوشاک استفاده می کرده است. برای این که دوخت لباس بهترین نتیجه را داشته باشد، لازم است که بهترین و مناسب ترین پارچه برای دوخت آن انتخاب شود. در این مقاله به معرفی پارچه نخ پنبه، پارچه کتان، پارچه ابریشم، پارچه پوپلین و پارچه پنبه چاپی که از جمله مناسب ترین پارچه ها برای دوخت پوشاک است، پرداختیم.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *